Nolltolerans mot kvinnoförtryck

image

Likt en burk sylt som inte blivit öppnad på länge lär det krävas mer än några civilsamhällsverktyg för att rädda kvinnorna från utanförskap och förtryck.

Det är fina ord som Kenan Malik använder i GP idag (131006). Han avslutar en förhållandevis ställningsfri diplomatisk artikel med att vi inte skall tänka i termerna “statligt förbud” utan med mer fokus på att utveckla och förändra civilsamhället…??? Då måste Kenan först förklara vad HAN menar med civilsamhälle?

“Ett civilsamhället är den del av samhället där människor hjälper varandra utan inblandning av staten. Exempel på aktörer inom det civila samhället är individer och olika privata sammanslutningar såsom välgörenhetsorganisationer, kyrkan, koloniträdgårdar, hembygdsföreningar, idrottsföreningar, privata stiftelser och andra institutioner som inte är offentligt finansierade.” (Wikipedia)

Vad är det då Kenan vill vi skall göra i dessa föreningar och organisationer. Bjuda in förtryckarna och deras slavar och tala om för dem att det de gör är fel. Kanske skulle Svenska Kyrkan bjuda in till en Burkadebatt. Skall Svenska Kyrkan förbjuda sina besökare att bära Burka? Kanske skulle vi utveckla mossgröna Burkas i ett slitstarkt material så att dessa kvinnor kan hjälpa sina medmänniskor i koloniträdgårdsrabatterna.

Detta kommer självklart aldrig hända. Dessa förtryckta kvinnor kommer aldrig att interagera med civilsamhället. Det ligger i förtryckarnas intresse att hålla deras slavar så långt bort från förändring och utveckling som möjligt.

Så hur har Kenan tänkt att vi rent praktiskt skall utveckla och förändra civilsamhället?

En lynchmobb är inte offentligt finansierad – är det verkligen rätt väg att gå!?

Nej, vi som land har ett ansvar gentemot vårt folk att inget förtryck oavsett religion eller kulturell bakgrund skall förekomma. Och staten med dess tjänstemän är våra folkvalda företrädare som skall se till att detta efterlevs.

Jag anser till skillnad från Kenan att det är statens ansvar och skyldighet att välja en utveckling och förändring som leder till nolltolerans mot kvinnoförtryck.