Pästlänken

Det är helt befängt och kryddat med en stor mängd orimlig galenskap att bygga Västlänken för dryga 20 miljarder kronor för att ett gäng pendlare skall slippa byta fordon och på så vis spara några enstaka minuter i transporttid.

Kommunen har uppenbara problem att hitta förskoleplatser till våra barn, men att borra 200 meter breda gigantiska grottor i lera 20 meter under våra bostäder som står på träpålar är tydligen inga problem.

Detta mastodontbygge kommer att göra Göteborg till en mycket stor byggarbetsplats i minst tio år. Vad kommer att hända med turismen? Vad kommer hända med de kiosker, caféer, butiker, kvartersrestauranger, etcetera när det blir en byggarbetsplats precis utanför deras dörr i åratal. Hur kommer det påverka trafik och parkeringsmöjligheter? Hur kommer det påverka hundraåriga stenhus som flyter på lera? Frågorna är många och svaren mycket svävande…

Detta är ett obegripligt vansinne där våra kommunalanställda medvetet och utan hänsyn har omyndigförklarat oss medborgare och tillika arbetsgivare!

Detta osannolika ingrepp i Göteborgs stad kommer att utarma de redan pressade privata näringsidkarna som är med att hålla Göteborg vid liv. Efter denna våldtäkt på Göteborg kommer vår charmiga storstad aldrig mer bli sig lik.

En pendlare från Kungsbacka eller Mölndal till Sahlgrenska eller Chalmers kommer att vinna cirka 5 minuter. En pendlare från Alingsås/Lerum till Chlamers vinner 0 minuter. De som kommer att tjäna mest på Västlänken i tid är handelsstuderande som är bosatta i Kungsbacka – de kan spara upp till 10 minuter i restid! I vissa fall kommer restiden rent av bli längre – norrgående mot Hisingen samt södergående mot Mölndal!

För övrigt skall nämnas att påverkan på pendlingen med bil från Västlänken är marginell, endast 2% minskning.

Pendlarna står för knappa 3% av Storgöteborgs invånarantal. Är det verkligen rimligt att denna minoritet skall utsätta oss övriga 97% för denna vansinniga prövning bara för att de skall spara några minuter i restid?